Flugten
til Amerika gik over Hamburg
Mere
end 50 millioner europæere udvandrede i tiden fra de europæiske frihedsrevolutioner
til begyndelsen af første verdenskrig. Heraf udvandrede omkring 300.000
danskere. En del af disse udvandrede sammen med 5 millioner andre
europæere alene gennem Hamburg Amerika Linjens udvandrerlandsby Ballinstadt
på den lille Elb-ø Veddel midt inde i Hamburg.
Fredag
den 21. september stod 53 medlemmer af Historisk Samfund på en af
Nilles busser med kurs mod Hamborg. Efter morgenmaden i Hedensted
og middagen i Neumünster nåede selskabet frem til målet ved 15.30
tiden, hotellet i bydelen Schnelsen.
Turen var tilrettelagt af et udvalg, bestående af formanden, Trine
Nielsen, Erik S. Christensen, Knud Møller Andersen og Else Berthelsen,
og som sædvanlig i samarbejde med Nilles busser. De nævnte 4 var derefter
selvbestaltede guider på turen. I bussen havde Trine sat os grundigt
ind i Hamborgs historie, Erik havde et interessant foredrag om udvandring
i almindelighed og via Hamborg i særdeleshed. Else berettede om det
moderne Hamborg, som er en rig by, beliggende i Europas kraftcenter.
Da
alle var indkvarteret kørte bussen os ind til Hamborgs centrum, Altstadt,
hvor vor kyndige guide, Erik fortalte og viste rundt. Vi så Hamborgs
imposante rådhus, hvor Frederik Barbarossa var en af facadens prydelser
blandt mange andre. Vi hilste på Ansgar på Domplatz og stilede derefter
mod Deichstrasse med de gamle pakhuse langs kanalen, Nikolaifleet.
Vi så hvor den store brand i 1842 begyndte, ved restauranten Zum Brandanfang,
en brand som lagde en tredjedel af byen øde. Næste mål, stadig til
fods - var ruinen af St. Nikolaikirke. Den sodsværtede kirkeruin står
i dag som et fredssymbol. Den store kirke blev ødelagt af de allieredes
bombardement i 1943. Tårnet alene blev skånet, da det brugtes som
pejlingsmærke. I kirkens krypt kan man se en udstilling om krigens
ødelæggelser og grusomheder, og går man op i tårnet får man en storslået
udsigt over byen i 76 m´s højde. Knud fortalte os om kirkens dramatiske
historie.
Lørdag var første programpunkt udvandrermuseet Ballinstadt
på øen Veddel i havneområdet. Vi fik en grundig introduktion på engelsk
om stedet.
Mellem 1850 og 1930 udvandrede 5 mill mennesker via Hamborg til den
nye verden, først og fremmest til Nordamerika. Manden bag Hamborgs
succes som udskibningssted var den dansk-jødiske Albert Ballin, direktør
i HAPAG, (Hamburg/ Amerika-linjen), som var Hamborgs domine- rende
rederi. Albert Ballin var både fremsynet og iderig, og vidste tidligt,
at service var et parameter i den hårde konkurrence om kunder. Efter
udbruddet af kolera i 1892 opstod ideen om en udvandrerby, hvor de
ventende emigranter kunne opholde sig i sikkerhed, men også komme
til kræfter og få tøj og ejendele desinficeret, komme i bad osv. Hygiejnen
var enormt vigtig. Så man bare det mindste syg ud ved ankomsten til
Ellis Island i New York, var det bare retur igen på rederiets regning
!
I
dag er der indrettet museum i 3 haller på stedet. Her kan man opleve
alle facetter af den europæiske udvandringshistorie set fra udvandrerbyen
Veddel. Museet åbnede i 2007 og er således supermoderne i sine virkemidler.
HAPAGs passagerlister fra 1850 til 1934 er bevarede og kan studeres
på computere på museets læsesal.
Efter frokosten, en Barkassenteller - i museets restaurant - Nach
Amerika -var det tid til havnerundfart på Elben i det enorme havneområde.
Her er der gang i kæmpe byggerier, en helt ny bydel med navnet HafenCity
vokser frem i et veritabelt byggeboom lige midt i Hamborgs centrum,
kun 10 min gang fra rådhuset. Vi sejlede forbi byens nye vartegn,
Elbphilharmonie, det endnu ikke færdige kommende musikhus, som med
sin 110 m høje glasfacade virkelig imponerer.
Mætte af mange indtryk var det nu tid til lidt motion, en spadseretur
frem og tilbage gennem Alter Elbtunnel, en tunnel, der blev bygget
i 1911 så arbejderne
fra St. Pauli lettere kunne komme på arbejde på de store værfter på
sydsiden af Elben.
Efter en tidlig middag på hotellet gik turen igen ind til centrum
for en snes af selskabet. 18 skulle i Hamburgische Staatsoper til
opførelsen af Mozarts opera Figaros bryllup. De, der havde valgt dette
ekstra tilbud, fik en meget stor oplevelse.
Søndag morgen var der tidlig afgang fra hotellet. Nu var det tid at
vende næsen nordpå igen. Turen gik gennem St.
Pauli-kvarteret, det gamle berygtede arbejder- og forlystelseskvarter,
vi rundede lige søndag morgens Fischmarkt og stilede mod Altona, den
gamle danske by, der nu er en bydel i det nordvestlige Hamborg. Altona
er en meget smuk bydel med dens gamle haver og parker og grønne områder,
skrånende ned mod Elbens bredder, og bebygget med smukke huse og landsteder,
mange i klassicistisk stil. Den danske arkitekt C.F.Hansen byggede
omkring år 1800 en lang række af disse huse for velhavende Hamborgfolk,
som gerne ville flytte på landet til smukke og sunde omgivelser. C.F.Hansens
byggerier præger den dag i dag Altona,
ikke mindst gaden Palmaille. Vi kørte gennem denne smukke gade og
videre til Klopstockstrasse og endelig Elbchausse´en, som ligger med
en skøn udsigt til Elben. Altona var i den danske tid et fristed for
forfulgte minoriteter, så som jøder, katolikker og reformerte. Mange
af disse var også driftige folk, som var medvirkende til at gøre Altona
til en by i vækst og en trussel for Hamborg.
Næste stop på hjemturen var den lille by Glückstadt i marsklandet
ved Elbens munding. Trine satte os grundigt ind i byens historie.
Den
blev grundlagt i 1617 af Chr. IV som konkurrent til Hamborg, hvilket
dog ikke rigtig lykkedes. På byens torv med velbevarede huse og en
kirke fra 1618 mødes 13 gader i stjerneform. Her ses også det imponerende
gamle rådhus. Hvert år
i juni måned holdes en Matjesfestival (sildefestival) med store festligheder
i byen.
Nu gik turen videre, og næste stop var Rendsburg, hvor vi gjorde holdt
ved Kielerkanalen. Her ved jernbanebroen så vi hvorledes svævefærgen
fører passagerer over kanalen, og store skibe passerede forbi på vej
fra Nordsøen til Østersøen ved Kiel. Højt oppe fører jernbanebroen
togene over kanalen i en sløjfe omkring sig selv.
På den videre tur nordpå fik vi megen ros for en vellykket tur, deltagerne
havde fået meget med hjem i bagagen, så vi i Historisk Samfund har
fået mod på at prøve at gentage succes´en om et par år.
Else Berthelsen